Siirry It-viikon täysversioon
Taloussanomat mobiili

Haluaa käyttövoimaveron pois

Matti Vanhanen puhui sähköautojen puolesta

Toyotan hybridi. Kuva: Bloomberg

05.08.2008 14:16 Pääministeri Matti Vanhanen esitti käyttövoimaveron, eli niin sanotun dieselveron poistamista sähköautoilta Vaasan asuntomessujen energiatehokkuusseminaarissa.

- Nyt on selvitettävä Suomeen sopivia keinoja sähköautomarkkinoiden kasvamiseksi myös meillä. Kysymystä käsitellään parhaillaan hallituksen ilmasto- ja energiastrategian valmistelun yhteydessä. Mielestäni keskeisintä on harkita ensitilassa käyttövoimaveron poistamista sähköautoilta, Matti Vanhanen sanoi puheessaan.

Dieselveron poistoa on toivonut muun muassa suomalainen Sähköautot - Nyt. -yhdistys, joka puuhaa litiumakuilla varustettua sähköautoa markkinoille vuoden loppuun mennessä.

Pääministerin on vaikea löytää perusteita veron voimassaololle. Suomi ei saa jäädä sivustakatsojaksi kehityksessä, missä monet muut maat ovat lähdössä aktiivisesti edistämään sähköautojen lisäämistä, hän tähdensi.

Sähköauto säästää pitkän pennin

Sekä bensalla että sähköllä toimivat hybridiautot maksavat vielä Vanhasen mukaan hieman bensa-autoa enemmän, mutta öljyn hinnan noustessa "kukkaro kiittää fiksusta valinnasta joka kerta, kun tankkaa huoltoasemalla".

- Ja viime syksyn autoverouudistus laski hybridiautojen hintaa jopa 6000-8000 eurolla, Vanhanen korosti.

Pääministeri odottaa markkinoille pian sähköverkosta suoraan ladattavia sähköautoja, joiden latauskohtainen ajomäärä sähköllä nousee jo lähelle sataa kilometriä. Sähkön loppuessa moottori siirtyy automaattisesti käyttämään polttonesteitä.

Polttonesteisiin verrattuna kustannukset jäävät ministerin mukaan jopa 10-20 prosenttiin nykyisten polttonesteiden hintaan verrattuna siinäkin tapauksessa, että autoissa käytettäisiin sähköä, joka on tuotettu kalliimmistakin uusiutuvista energianlähteistä.

- Autojen moottoriteknologiaa kehitetään nyt kaikkialla, polttoaineisiin tulee vaihtoehtoja, biopolttoaineet yleistyvät, autojen keskikulutus laskee ja erityyppiset sähköautot tulevat markkinoille nopeammin kuin uskomme, Vanhanen vakuutti valtioneuvoston mukaan.

Epäilyjä ja avauksia

Kaikki eivät tosin ole vakuuttuneita biopolttoaineiden tuotannon ympäristöystävällisyydestä. Sähköautojen suurta läpimurtoa on puolestaan odotettu vuodesta toiseen, ja isot autovalmistajat ovat lupailleet  sähköautoja markkinoille aina "muutaman vuoden päästä",  Sähköautot - Nyt. kritisoi helmikuussa.

Viime aikoina on kuitenkin nähty arviolta merkittäviäkin avauksia maailmalla. Portugali esimerkiksi allekirjoitti Renaultin ja Nissanin kanssa suunnitelman maanlaajuisen sähköautojen huoltamoverkon rakentamiseksi. Samankaltaista liikehdintää on ollut myös ainakin Yhdysvalloissa.

Pääministeri Vanhasen mukaan tavoitteena tulee olla, että autokannan uudistuessa merkittävä osa uusista autoista on jo lähivuosina Suomessakin ladattavia sähköautoja.

Tuomas Linnake

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen-lisenssillä.

Lähetä kaverille
Jaa Facebookissa
Jaa Twitterissä

Keskustelua uutisesta

Lue kommentteja ja osallistu (11)

Lisää aiheesta
Hanke lämmittelee sähköautoa Suomessa
Suomalainen sähköauto perustuu Linuxille
Nollasta sataan neljässä sekunnissa sähköllä
Japanilaisessa sähköautossa hyrrää suprajohtava moottori
GM valmistelee USA:ta sähköautoille
Uusi työryhmä selvittää pikavauhdilla sähköautojen käyttöä
Nissan tuo force feedbackin autoihinsa
GM paljasti sähköautonsa tuotantoversion
2030: kyberterroristit kaatavat suuryrityksiä?
Uusi Mini haki esimerkkiä kännyköiden ja kannettavien akuista

Uusimmat uutiset

Lisää uutisia

Taloussanomat

^ Etusivulle

Uutislista | Luetuimmat uutiset | Taloussanomat

Ihmiset & Ura | Ratkaisut | Talous | Teknologia | Tietoturva | Uutiset | Kolumnit

Verotiedot
Lue päivän Dilbert
Kommentoimasi uutiset
Tilaa uutiskirjeitä
Tilaa RSS-uutissyöte kännykkääsi
Lähetä palautetta


Taloussanomat

Siirry It-viikon täysversioon